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Summer school, Strasbourg  2, 3 and 4 July 2025

The ‘Intertextual Structures in Latin Christian Poetry’ project, funded by IdEx -France 2030, follows on from the summer school already funded by IdEX in July 2023 on ‘Rewriting the Bible in Verse in the Latin West (4th -14th c.): typologies, intertextuality and contexts’. Like this school, this project is part of the activities designed within the framework of the GIS-GIRPAM, https://girpam.u-strasbg.fr, ‘Groupe International de Recherches en Poésie de l'Antiquité tardive et du Moyen-Âge’, founded by Michele Cutino and directed by him with Bruno Bureau (Lyon 3), attached to the UR 4377 of Catholic Theology and Religious Sciences, and consequently to the ED 270, to which this laboratory belongs.

This year's project proposes to study early Christian poetry in Latin, as an authentic cultural novelty founding a renewed literary consciousness, i.e. as a new ‘model’ gradually replacing the classical models. The aim of the project is to show how it is traversed by a triple intertextual dialogue:

1-between specifically Christian literary products, and this in multiple directions, in the sense of an interaction either between contemporary poetic texts or from different periods within well-defined poetic genres,

2-between poetic pieces and the rich Christian prose literature, more specifically exegetical or theological,

3-in the form of allusions, when this poetic production of Late Antiquity was reused in the later texts of the Carolingian period, at a time when florilegia were being compiled for the first time, oriented towards the selection/association of Christian authors and the canonisation reflected in the manuscript transmission of certain Christian poets as classical models.

The theoretical and methodological reflection on second-level quotations in Latin Christian poetry will therefore be accompanied by the concrete analysis of exemplary cases, in a threefold direction:

1-that of intertextuality between Latin Christian poetic texts

2-intertextuality between Christian poets of the fourth to seventh centuries and previous or contemporary exegetical-theological production,

3-that of the manuscript tradition of Late Antique Christian poems, with the aim of creating libri manuales and ‘canons’ of Christian poets.

To these three dimensions should be added another, hitherto poorly studied, yet fundamental for the authors with whom we are concerned: that of auto-textuality, i.e. self-citation in the production of the Christian poets of Late Antiquity.

This school is aimed primarily at all masters and doctoral students whose research projects are in line with the school's themes, and more broadly in the fields of classical philology, early Christian literature, the digital humanities, the ancient history, the history of early Christianity, medieval Latin literature and medieval history.

Interested students will be able to take part in the school, we will take care of their accomodation for the duration of the summer school.

They are invited to contact Michele Cutino, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. , to express their interest in taking part in the school and to provide their CV.

 

                                      Ecole d'été, Strasbourg  2, 3 et 4 juillet 2025

voir programme détaillé

 Le projet « Intertextual Structures in Latin Christian Poetry», financé par l’IdEx -France 2030, s'inscrit dans la continuité de l'école d'été déjà financée également par l'IdEX en juillet 2023 sur « Rewriting the Bible in Verse in the Latin West (4th -14th c.): typologies, intertextuality and contexts » . Comme cette école, ce projet, en effet, rentre dans les activités conçues dans le cadre du GIS-GIRPAM, https://girpam.u-strasbg.fr, « Groupe International de Recherches en Poésie de l'Antiquité tardive et du Moyen-Âge », fondé par Michele Cutino et dirigé par lui avec Bruno Bureau (Lyon 3), rattaché à l'UR 4377 de Théologie Catholique et Sciences Religieuses, et par conséquent à l'ED 270, dans lequel s'inscrit ce laboratoire.

Le projet propose, cette année, d'étudier la poésie chrétienne ancienne en latin, en tant que nouveauté culturelle authentique fondant une conscience littéraire renouvelée, c'est-à-dire en tant que nouveau 'modèle' remplaçant progressivement les modèles classiques. Le but du projet est de montrer comment elle est traversée par un triple dialogue intertextuel:

1-entre des produits littéraires spécifiquement chrétiens, et ce dans de multiples directions, dans le sens d'une interaction soit entre des textes poétiques contemporains soit de périodes différentes à l'intérieur de genres poétiques bien définis,

2-entre les pièces poétiques et la riche littérature chrétienne en prose, plus spécifiquement exégétique ou théologique,

3-sous la forme d’allusions, au moment où cette production poétique de l'Antiquité tardive est réutilisée dans les textes plus tardifs de l'époque carolingienne, dans un temps où se constituent d'ailleurs pour la première fois des florilèges orientés vers la sélection/association d'auteurs chrétiens et la canonisation qui se reflète dans la transmission manuscrite de certains poètes chrétiens comme modèles classiques.

Il s’agira donc d’accompagner la réflexion théorique et méthodologique sur les citations de second niveau dans la poésie chrétienne latine, par l’analyse concrète de cas exemplaires, dans une triple direction :

1-celle de l'intertextualité entre les textes poétiques chrétiens latins

2-celle de l'intertextualité entre les poètes chrétiens des IVe-VIIe siècles et la production exégétique-théologique antérieure ou contemporaine,

3-celle des parcours de la tradition manuscrite des poèmes chrétiens de l’Antiquité Tardive visant à constituer des libri manuales et des ‘canons’ de poètes chrétiens.

A ces trois dimensions il convient d’en ajouter une autre, très mal étudiée jusqu’ici et fondamentale pourtant pour les auteurs qui nous occupent, celle et de l'auto-textualité, c'est-à-dire de l'auto-citation dans la production des poètes chrétiens de l'Antiquité tardive.

Cette école s'adresse en priorité à tous les étudiants en master et aux doctorants dont les projets d'études s'inscrivent dans les thématiques de l'école, et plus largement dans les domaines de la philologie classique, de la littérature chrétienne ancienne, des sciences humaines, de l'histoire ancienne, de l'histoire du christianisme ancien, de la littérature latine médiévale et de l'histoire médiévale.

Les étudiants intéressés pourront participer à l'école : on prendra en charge leur logement et leur nourriture pendant la durée de l'école d'été.